mandag 26. mars 2012





Lørdager betyr jo vanligvis før/etter-foto,
men i går skreiv jeg jo om noe annet!
Tusen takk for så utrolig koselige hilsener
på bursdagen min og bloggen sin :)












Jeg skal begynne å skrive litt hva jeg har gjort med bildene også,
samt komme med noen Photoshop-tips til dere!


I dette bildet er det kanskje croppingen som
er den største forandringen i tillegg til at
det er lysnet en god del.









Cropping
En "regel" når man fotograferer er jo å komponere bildet
mens man tar det, og ikke tenke at det skal gjøres
om i Photoshop i ettertid.
Dette for å ikke "miste" verdifulle pixler
i bildet ved cropping,
da risikerer man å få uskapre utsnitt.

Men av og til ser man ting i etterkant som man vil rette på,
slik som i dette bildet.
Og litt cropping er ikke "farlig".

 Her ville jeg gjerne komme litt tettere på gutten.
Samtidig synes jeg at hodet var kuttet litt for lite.
Votten tar mye fokus, derfor er den også kuttet litt.

 Dersom man tenker at bildet man jobber med er et bilde
som skal fremkalles en gang,
er det viktig å følge den størrelsen som bildet er,
og ikke croppe i "vilden sky".
Har man f.eks. croppet et bilde til å bli kvadratisk,
blir det vanskelig å få plass til bildet
på et lerret som er rektangulert.
Noe å tenke på!




Sjekk derfor størrelsen på bildet ditt før du cropper:









Merk deg nummerene!



Og tast de inn i crop-verktøyet:





Husk å skrive "px" etter tallet,
 dersom det er måleenheten på bildet.




Når du nå cropper, vil bildet holde de samme målene,
og croppingen foregår ikke på frihånd.








Håper dette kom til nytte for noen :)




17 kommentarer:

Maskinistfrua sa...

Veldig nyttig! Det med croppingen har jeg ikke tenkt på før, så absolutt noe å merke seg:) Jeg har lagt ut noen bilder på bloggen av storebror i huset, men de har jeg bare lysnet litt på i picasa. Skal snart gå til innkjøp av photoshop, har hatt det i en prøveperiode nå og d er veldig spennende å bruke samtidig som d også er veldig avansert. Men det er vel noe som kommer seg etterhvert som man lærer seg hva de forskjellige "knappene" betyr:) Takk for tips, du skal se de vil komme til nytte:) Flotters uke til deg og dine

MøbelPøbel sa...

Dette er veldig lærerikt!
Skal få meg PS i morgen, jeg skal, jeg må!
Gleder meg allerede:))

Pernille Ulrikke sa...

Cropping er en kjekke greia, som du også sier, når man oppdager ett bedre utsnitt i redigeringsdelen! Neste gang håper jeg å lese hvordan du lysner bilder så fint og fremdeles holder det så skarpt. flotte øyne på lillegutt ;-)
Du er så flink !

Unknown sa...

JA! Takk, dette har jeg lurt på:)
Bildene mine har jo fått så rare størrelser når de er croppet:)

KATRINES INTERIØR sa...

Utrolig flott å se hva små forandringer kan gjøre! :) Herlig bilde! Ja, jeg fikk ei venninne til å strikke bodyen fordi jeg ikke kan strikke selv ;) Fra boka "Myk start" er oppskriften fra. Den er så fin synes jeg også! Passer veldig godt på et bilde ;)
Ha en flott kveld, Stine og god uke! :) Klem

Johanna sa...

Takk for tips :) for ett søtt bilde !!

Ha en fin kveld :)

ynde sa...

Supert!! Dette har eg lenge tenkt på at eg må sette meg bedre inn i - og i dag så var jo bare svaret der. Tusen takk!! Fin og inspirerende blogg du har! Klem Kjersti

Anne Grete sa...

Takk for supert tips, dette visste jeg ikke!! Må testes ut neste gang jeg må foreta cropping!!

Tusen takk for fine ord på bildet, så gøy å høre at dere trodde en høyere plassering på bildet!!

Klem

Hege Pauline sa...

Supert tips!! Absolutt gull verdt!!
Så tusen takk for at du deler :)

En lekker dag til deg :)
Klem

Malin sa...

Gode tips og flotte bilder! Takk skal du ha:-)

Malin

Unknown sa...

Det var veldig nyttig for meg iallefall! Takk for tips. Ha en god uke! :)

LIVS LYST sa...

Så nydelig!
Og kjempe gøy å lese om dine tips. Jeg suger til meg kunnskapen ;O)

Men jeg skjønner ikke hvordan du får de øynene så utrolig klare... Hm... Jeg er ingen menneske-fotograf, men det er gøy å leke litt med kamera. Men øynene de får jeg ikke så klare og fine som disse på dine bilder. Kanskje jeg er heldig å få et øye klart liksom...

Er det kun fotografering der og da eller er det brukt photoshop på noe av det?

Jeg lurer så..

Min Lykke sa...

Nydelig bilde og nydelig redigert!! Er det noe jeg ikke får nok av så er det ps-tips, tusen takk!:)
Ha en flott kveld
Klem fra Kristin

Anonym sa...

Så fine tips! :)
Jeg bruker ikke photoshop med har
lyst på det.. Lyst til å prøve meg, men
er redd for at det er fryktelig avansert ;)

Koselig å titte innom deg igjen..
Hektiske dager for tiden så bloggingen og
bloggrunder har blitt litt nedprioritert.

Kose deg denne tirsdagen!

Stor klem til deg! :)

MissMette sa...

Så flott at du deler, Stine :)
Og veldig fint laget innlegg.
Jeg kan dessverre ikke noe om
PhotoShop men har veldig lyst
til å lære, kanskje en dag...
Gratulerer med overstått
bursdag ღ og med bloggbursdag :)
Ønsker deg en fortsatt fin uke,
så skal jeg ut i morgen å kjøpe
magasinet rom123 :)) Stor klem
fra Mette

Myke minutter sa...

Så raus du er som deler slike tips!! Å sette meg inn i Photoshop igjen er på "to do"-listen :) Jeg har ellers en utfordring akkurat nå med tema vis frem din kommode, kanskje du vil delta :) Ha en herlig onsdag! Klemmer

Regni sa...

Hei! Har akkurat oppdaget bloggen din og kost meg med litt ny lesning nå i kveld. Takk for kjekke photoshop-tips. Jeg "freestyler" mye i photoshop og liker godt å lære nye triks. :-)

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: