lørdag 11. august 2012




Det er ikke ofte jeg bruker 
stativ når jeg fotograferer,
men i noen tilfeller kan det være veldig lurt!



Som for eksempel da man vil ta bilder
av interiør innendørs i dårlig belysning.






Mange av oss har lyssterke objektiver,
som ofte fikser jobben for oss..
..har vi lavt blendertall (lite i fokus, stor blenderåpning) vil det slippes inn mye lys, og bildene blir fine og klare.
Men når man vil ha høyt blendertall
(mye skal være i fokus) vil blenderåpningen være liten, og bildene kan fort bli mørke.



Det dårlige lyset kan man kompensere for ved å bruke lang lukkertid 
(sensoren er åpen lenge, det vil komme mye lys inn). 
MEN da blir bildene uskarpe, 
fordi man ikke er stødig nok på hånden.

Derfor, når man skal ta bilder av interiør innendørs, i dårlig lys, sett kameraet på stativ, og bruk LANG LUKKERTID.


Blender: f/22, lukkertid: 3,2 sekunder



Hadde blendertallet vært lavere i bildet over,
vill jeg kun fokusere på noe i bildet (f.eks. bare lampen eller sofaen), og hadde lukkertiden vært raskere ville bildet blitt mørkere.



Håper dette kom til nytte for noen av dere :)


Riktig god lørdag!


18 kommentarer:

MittLilleHjerte sa...

Tusen takk for gode tips:)
Jeg har nå kjøpt meg 1,4/50 linse som du anbefalte og er strålende fornøyd- men mye gjenstår for jeg er jo helt fersk, he he.
Men du verden så gøy det er å ta bilder!

Klem Janne

(eddas) sa...

Ja,blir nok nødt til å bruke det til høsten:(
ha en fin lørdagskveld
klem

Skjerstad sa...

Takk for tips :)
Dette tenkte jeg ;)

Ha en fin kveld !
Janne

Anonym sa...

Elsker lampeskjermen din:DDDD Og jeg glemmer nok å bruke stativet, men antar at når mørket siger inn, så kommer stativet ut av posen:DDD Hilsen Grethe

Fargevandring sa...

Hei Stine :-) Det er så fint med fototips. Tusen takk:-) Jeg bruker stativ av og til, men stativet mitt er for lett. Jeg er nødt til å skaffe meg ett i tyngre kvalitet. Er jo redd for at kameraet skal falle :-) Jeg sliter litt med å få til bildene mine slik jeg vil ha dem, og skulle vel helst ha gått på et kurs. Men jeg prøver ut litt forskjellig av og til, og oppdager nye muligheter med kamera. Fint bilde av deg selv :-) Ha en riktig fin søndag!

Anonym sa...

Tusen takk for at du alltid deler tips med oss:)
Herlige bilder og koselig å se ansiktet bak disse vakre bilder hele tiden:)
Ha en strålende søndag

Klem Merete

Lisette sa...

Supre tips...takk for at du deler;)

House number 11 sa...

Tack, tack, tack!!
Åh , vad jag är glad för dina tips!
Kram Jenny

Unknown sa...

Veldig til nytte!! Takk for supre tips som du deler :-) jeg merker jeg er mer stø på hånden noen dager enn andre, så et stativ står på ønskelisten. ;-)
Nydelige bilder!

Klem

Eline sa...

Så flott tips!! Skulle ønske jeg klarte å endre til alle smarte innstillinger på kameraet mitt, føler bildene kunne blitt så mye bedre, men lærer noe nytt hver dag her, så litt smartere har jeg blitt!
Ha en flott dag.

MissMette sa...

Hei Stine :)
Alltid koselig å titte inn her
til deg ღ Nydelige bilder og
fine innlegg - og masse flotte
tips :) Jeg har planer om å
kjøpe meg et stativ nå til
høsten. Så jeg gleder meg mye
til å prøve litt innstillinger
på kamera... Øvelse gjør mester
Ønsker deg en fin ukestart, klem
fra Mette

PS! jeg har en giveaway hos meg
hvis du har lyst til å være med :)

Tonje sa...

Takk for at du minte meg på stativet mitt:) Jeg glemmer helt å bruke det, men nå har jeg endelig plass til å ha det stående oppe, så nå skal det brukes mer. Det er jo så mye bedre å bruke stativ til interiørbilder:) Og forresten nydelige bilder av brudeparet under her! Ha en flott dag! Klem

Pernille Ulrikke sa...

Ja, jeg burde vel gå til anskaffelse av et stativ.... Det er jo ikke bare kjekt når man skal ta interiør bilder, men også familie bilder når ingen andre kan holde kamera ;-) Takk for finfin lærdom :-)

NIB sa...

Hei:)

Grattis! Du er i finalen i utfordringen Kreativ med teksiler:)

Jippi!

Kaspara sa...

Hei Stine
Gratulerer med finaleplass i "kreativ med tekstiler". Nydelig bilde!
Gode sensommerdager til deg!
Klem fra Kaspara

Kikkis planet sa...

Tusen takk for flotte fototips som du deler! Jeg har også begynt å bruke stativet mitt mer og mer, og lærer stadig nye ting om fotoapparatet! :)

Kikkis planet sa...

Og gratulerer med finaleplass!!! :D

Blåbærlina sa...

Takk for fotokurs :O) kjekt med bildeeksempel og forklaring!
Nyyyydelig bilde i utfordringen, lykke til!!
Nina :O)

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: