onsdag 22. august 2012



Etter å ha blitt hektet og laget sikkert 100 pompom'er har jeg funnet ut av noen triks som kan hjelpe deg til å lage ekstra fine!




Du trenger:
silkepapir, saks og tråd





For en medium stor pompom:


Brett ut silkepapirarkene 
(jeg har brukt fire store, ca A3 str) 
og legg de kant i kant.

Brett èn gang, og klipp i bretten, slik at du 
tilsammen får 8 stk middelstore ark.




Legg arkene kant i kant, 
og brett til en "vifte":








Brett viften for å markere midten
og knyt en tråd der.
Trikset er å beholde "viften" flat, 
ikke snurp den sammen, da blir det
 vanskeligere å folde den ut etterpå:





Nå skal du runde av eller spisse hjørnene.
Velg det du synes er finest.
Her runder jeg av:





Å klippe gjennom åtte lag kan være greit,
men som regel er det ganske tykt for saksen.
Brett ut viften og sjekk om det er jevnt.
Det er det ikke her:




Da er det bare å ta for seg èn og èn bue
og klippe den pen og jevn.
Gjør det samme på begge sider av viften:





Til du er fornøyd:



Nå tar du for deg den ene siden av viften
og folder buene litt utover:



Deretter deler du lagene på midten, 
og drar de forsiktig fra hverandre, fire lag på hver side:




Så er det på tide å dra ett og 
ett lag ut til siden, forsiktig:





Alle lagene skal ha mellomrom mellom seg,
og den vil se slik ut:





Før du gjør det samme på den andre siden av "viften" bør du samle den delen som allerede er ferdig, da er det lettere å jobbe med den uferdige delen:






Tadaaaa:







Utvalget av silkepapir er ikke så veldig godt,  
ihvertfall har jeg det inntrykket.
Søstrene Grene og diverse 
hobbybutikker har litt, i begrensede farger,
men et søk på "tissue paper" på 
Etzy gir mange treff.





Håper dette kom til nytte :)



19 kommentarer:

Marianne With Nor sa...

Tusen takk, vennen, har lenge tenkt på å prøve, og no blir det:) Gleder meg!

Klem klem

Sissel sa...

Supert! :) Dette trenger jeg! Har nemlig planer om å ha pom-poms som pynt i dåpen til knerten! Og de skal være hvite, så da håper jeg det ikke blir noe problem å skaffe silkepapir:)
Fortsatt fin kveld til deg!

Anonym sa...

Så herlig:)
Takk for gode tips du deler med oss:)
Den ble bare kjempe fin:)

Klem Merete

Kristin:) sa...

Fint med en steg-for steg oppskrift, Stine! denne skal jeg jammen meg prøve snart:)

Hilde - Feien og Fjong sa...

Dei er så fine og pynter virkelig opp. Gler meg til å bli 30 eg og til eg skal pynta festlokalet ;-) Synd det er så frykteleg lenge til ;-)

Brunt sukker sa...

God kveld søte Stine :))
og takk for du la ut dette her !de blei jeg glad for !
natta klem fra Eli:))

KROnPRINSESSENE sa...

Nå vet jeg hvor jeg skal titte neste gang jeg skal lage pom poms ;)
har bare laget 2-3 stk en gang for lenge siden og de ble ikke fine. Nå frister det å prøve igjen snart!
Takk for inspirasjon ;)
Klem May Helen

Signe sa...

Finfin DIY og herlige bilder - som alltid :)

Klem,
Signe

Vingesus og Julebrus sa...

Super leksjon! Takker og bukker!!

Anonym sa...

Kjempefint - og super ide som jeg og frøkna kan dille med hjemme:) Takk for tips. Skal prøves:)

Mathildes Eden sa...

Takk for kjempefin kommentar hos meg! DU er jammen en kreativ dame! Jeg beklager at du mistet faren din så altfor tidlig. Det kommer nok til å gjøre vondt lenge ennå. Desverre....Ønsker deg en riktig god helg!

Unknown sa...

Veldig fin tutorial :)
Og gratulerer med faren din, vemodig.
Husker hvordan det var. Min ble 49 år og en dag.
Det er godt med gode minner!
Pappan din så ut som en snill og god mann <3

tonje boganes sa...

Takk for god forklaring og fine tips ved lagingen. har laget noen selv og synes ikke det var så enkelt, hehe, kanskje lettere neste gang... skal huske på tipsene:)

Ønsker deg ei god helg
Klem Tonje

Unknown sa...

Wow, kanskje jeg må teste ut dette en dag! Jeg tror jeg så deg i kassa på Ikea her om dagen. Var ikke helt sikker på om det var deg så da ble det til at jeg ikke sa hei;)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Takk for god forklaring, noen av oss trenger å "få det inn med teskje". :-)

Svenngården sa...

Takk for tips! Dette skal jeg prøve om jeg får tid til Lille-Pernilles bursdag :) :)

Takk for fine ord hos meg forresten! Du har lagt igjen mange og jeg ingen.. Hmpf.. Jeg jobber så mye for tiden, så det blir liksom ikke tid til overs alltid...

Håper du har det fint, Stine :)

Klem!

Hege Morris sa...

Tusen takk! Herlige bilder også.
klem Hege

LilleLeo sa...

Supert at du la det ut! Jeg har forsøkt meg på pomponger en gang før og syntes det var vanskelig å brette ut, men ser nå at det ikke er så rart. :)

Min Lykke sa...

Tusen takk for tipset - pomponer er så fine!
Klem klem

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: