søndag 25. november 2012




At det blir tidligere mørkt,
og dermed vanskelig å ta gode bilder
er nok noe dere alle har erfart nå.

Men, man bør ikke være forferdelig redd for å ta bilder i mørket
med kunstig belysning,
det skal bare litt øvelse til.



Jeg har skrevet et innlegg om å ta bilder i mørket tidligere, 
men her kommer en oppfriskning som er enda mer utfyllende:








- Lyssterkt objektiv: Mitt heteste tips er å investere i 
et objektiv som er lyssterkt. 
Et tips en 50mm f/1.8, 1.4 eller 1.2. 
Selv har jeg 1.2, my baby ;)
Det gjør det ekstremt mye lettere å få 
fine bilder i mørket.




- Kunstig belysning krever riktig innstilling av hvitbalansen 
eller justering av den i etterkant.
Les et eget innlegg om hvitbalanse HER.



- ISO: Er det veldig mørkt og lite kunstig belysning 
kan du stille ISO'n høyere. 
Husk, jo høyere ISO, jo mer kornete blir bildet. MEN heller skarpe bilder og mye korn enn uskarpe bilder og lite korn.


- Blender: Lavt blendertall, som gir stor blenderåpning, gjør at man fanger mer lys, dermed blir bildene lysere.
Man må sørge for å ha et objektiv med lavt blendertall.







- Lukkertid: lengre lukkertid gjør at sensoren er åpen lengre, og mer lys slippes inn. Men vær obs på at bevegelser også blir fanget. 
Skal du ta bilder av interiør 
(eller noe annet som ikke beveger seg), 
bruk stativ!


- Blitz: den blitzen som sitter fast på toppen av 
kameraet ditt: IKKE bruk den! Den gjør ingenting bra! 
Lyskilden er alt for liten, og treffer altfor hard rett på, 
og da skapes stygge skygger rundt det du tar bilder av.
Bruk ekstern blitz (gjerne med softboks på)
og skyt den opp i taket eller inn i en vegg!
Selv har jeg ingen blitzer, objektivene "redder" meg.



- Øvelse gjør mester:
Øv deg, masse! Test ut i butikker, hjemme, på messer, i kirker,
 overalt hvor det er kunstig og lite lys.



Alle bildene er tatt nå i kveld,
av vår digge kveldsmat.
Blenderåpning: f/3.5 og ISO 800.




Lykke til!!!
Og spør gjerne om det er noe!




God ukestart til alle i morgen :)
Min uke blir litt utenom det vanlige spennende ;)





18 kommentarer:

Manuela Hardy // Mrs. Hardy sa...

Her er det alltid gode tips å få :)
Takk!

Lillekatt sa...

Jeg lærte en gang et triks, at hvis man skal bruke blitsen som sitter på kameraet, så kan man teipe på et stykke matpapir eller et stykke stoff! Dermed blir den ikke så skarp :-) Veldig bra innlegg, frøken!

P sa...

Superbra inlägg! Tusen tack!

Ha en bra vecka!
Petra

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Ja, Lene, det går det også, men fremdeles er lyskilden altfor liten til at det blir fint, synes jeg ;) Kjøpte meg faktisk en sånn diffuser til å sette utenpå den pop-up-blitzen da jeg hadde det, men kan ikke si det ble så veldig bra! Nei, lyssterke objektiver er tingen :)

Lillekatt sa...

Ja, så absolutt!! Men hvis man noen gang MÅ bruke blitzen (jeg bruker den aldri sjøl), så var visst det ihvertfall et lite triks ;-)

Syrinveien 3 sa...

Takk og TAKK sier jeg bare:-)

Anonym sa...

Tusen takk for kjempe flott informasjon:)
Man lærer noen hver dag:)
Klem Merete

MissMette sa...

Tusen takk nok en gang for
gode råd og tips... Dette
er absolutt den værste tiden
å ta bilder på, og jeg blir
aldri fornøyd med bildene som
jeg tar når det er mørkt...
Så dine tips skal definitivt
prøves ut :) Jeg har 50mm 1.2
så dette må jeg få til :) Jeg
kan ikke noe om ISO, Blender
og lukketid, så dette må jeg
sette meg mer i også. Nok en
gang, tusen takk Stine :)
Stor klem fra Mette

Elisabeth sa...

Elsker fototips-innleggene dine!
..nå ønsker jeg meg bare litt mer tid
til å få testet de ut ;-)

Spennende uke.. er det mer på
timeplanen enn torsdagen? Oppkjøring?!

Fin kveld videre,
KLEM

Signe sa...

Fine tips her inne som alltid!
Ønsker ønsker ønsker meg et 50mm f/1.4 eller 1.2 for stativet er jeg ikke blitt venner med enda :)

Fin kveld til deg!
Signe

(eddas) sa...

Kjempefine tips:)ja frem med stativet og prøve litt mere....
fin kveld til deg
klem

Monica sa...

Takk for alle dine gode fototips, er helt i begynnerfasen på det du skriver om nå, og her skal det øves og øves, for dette vil jeg lære meg :))

Ha ei fin ny uke :))

Jatte sa...

Supre tips, jeg er helt elendig på å ta bilder inne på denne årstiden, bruker dessverre mye blitz, men bildene blir jo IKKE pene av det!

Ha en fin ny uke,
Klem Jatte :)

ingrid sa...

Veldig fine de fototips innleggene dine :) Ha en finfin mandag og en flott og spennende uke! :)

Fru Andersen sa...

God morgen!
Nå er fototipsene lest enda en gang og testet ut her i morgentimene, jeg synes det er kjempevanskelig og må øøøøøøve!

Får ikke til at bildene blir koselige og "varme" , de blir liksom bare helt "harde" og "sinte", haha ;-) Har jo lyst til å få tatt noen fine bilder på
julekvelden feks!

Jeg er også veldig glad i fototipsinnleggene dine! Ha en strålende mandag, og masse lykke til med alt uken bringer, gleder meg til det jeg skal overvære ;-)

Kikkis planet sa...

Suuupre tips - takk for at du deler! Må teste og øve litt kjenner jeg.. :)

n i n a s hjem sa...

Flinke Stine :)

designhund sa...

Hei Flinka!
Du forklarer så fint, så alle forstår vil jeg tro!

Jeg skal ikke på Maxbo, bloggtreff dessverre. Jeg skulle så gjerne hatt tid/overskudd til det, men alt ekstra får jeg ikke til om dagen.
Savner å ha overskudd til blogg, bilder, styling og dere. Men nå har jeg nå valgt å gripe sjansen på en bra designjobb, så får jeg gå for det mens jeg kan. (jeg har kontrakt bare på et år.)

Men en helg på kafe MÅ vi få til i Januar - det har jeg bestemt meg for;)
god klem til deg fra meg!

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: