lørdag 10. november 2012



I det siste er det mange som har spurt meg om valg av objektiver, 
derfor skal jeg forklare litt hvordan jeg har gått fram med mine innkjøp i dette innlegget.



Å finne fram i jungelen av 
objektiver er ikke lett.
Ofte er det en ganske så kostbar investering, derfor vil man gjerne 
et godt, og ikke minst riktig, valg.

Når det er sagt, så kommer man veldig langt
med få, gode objektiver.
Man trenger ikke ha 10 forskjellige objektiver for å 
dekke over alt man vil ta bilder av.

Og man trenger ikke kjøpte ALT på èn gang,
det er dumt, man har alt for 
mye å sette seg inn i samtidig.





Selv har jeg prøvd meg fram MYE før jeg
har gått til innkjøp av noe nytt,
og alltid forhørt meg rundt, lest anbefalinger osv før jeg har valgt mine:



Sommeren 2008 kjøpte jeg speilreflekskamera.
Da lå Lillegutt i magen og jeg gledet meg til å få 
testet det ut på han ;)


17. mai 2009. Canon 400D + 17-55mm



Jeg hadde mitt Canon 400D med standard-objektiv (17-55mm) i over halvannet år 
før jeg kjøpte meg et nytt objektiv. 
Man kommer ganske langt med et slikt standard-objektiv, 
bare man vet hvordan man skal bruke det.



Da falt valget på et 50mm f/1.4 etter 
tips fra Noe på Hjertet.
Jeg var ute etter blurry bakgrunner, og mer skarphet i bildene,
samt det å kunne ta bilder i mørket uten at blitzen poppet opp.
Jeg hadde også lært meg å ta bilder i manuell modus og
fotointeressen hadde tatt seg opp betraktelig!



Juni 2010. Canon 400D + 50mm f/1.4



Videre tok det en god del måneder før jeg lærte meg å bruke dette ordentlig.
Dermed: overhode ikke noe vits i å kjøpe
noen flere objektiver ennå da!




September 2010. Canon 400D + 50mm f/1.4






November 2010. Canon 400D + 50mm f/1.4




Neste steg ut var å kjøpe seg nytt (brukt) kamera, et år etter at jeg kjøpte 50mm.
Etter å ha prøvd andres kameraer ville jeg ha et som
var litt raskere, taklet mer støy og var bedre.







17. mai 2011. Canon 1D mark II + 50mm f/1.4



Juli 2011. Canon 1D mark II + 50mm f/1.4


Sommeren i fjor, etter å ha fått et par bryllupsoppdrag, fant jeg ut at jeg måtte være mer dekket, derfor falt valget på et 70-200mm f/2.8 objektiv, som passet fint i vielser og til portretter.




August 2011. Canon 400D + 70-200mm f/2.8
I vielser brukte jeg begge kameraene med hvert sitt objektiv.




August 2011. Canon 1D mark II + 70-200mm f/2.8





September 2011. Canon 1D mark II + 70-200mm f/2.8



Våren i år, da Canon 5D mark III ble lansert, grep jeg sjansen til 
å kaste meg over et brukt 5D mark II-kamera 
og oppgraderte 50mm'ern min til 
et med f/1.2 blender
 Samtidig solgte jeg mitt Canon 400D-kamera og 
50mm f/1.4-objektiv.




17. mai 2012. Canon 5D mark II + 50mm f/1.2





August 2012. Canon 5D mark II + 50mm f/1.2




September 2012. Canon 5D mark II + 50mm f/1.2






I løpet av sommeren fikk jeg en trang etter å ta macro-bilder og en 
mellomring 
ble en billig løsning til nettopp den bruken.



Juli 2012. Canon 5D mark II + 50mm f/1.2 + mellomring







Juli 2012. Canon 5D mark II + 50mm f/1.2 + mellomring



Trangen til å "få med mer" kom også,
og da ble en 28mm f/1.8 kjøpt.



November 2012. Canon 5D mark II + 28mm f/1.8


Nå føler jeg meg totalt dekket!
Fra vidvinkel, portrett, til macro.





Lurer du på hva du "burde" kjøpe deg?


Finn ut hvilken brennvidde du "ligger på";
les DETTE innlegget.


- Finn ut hva du liker å ta bilder av!
Barn, interiør, natur, action?


- Bruk heller litt mer penger på et lyssterkt objektiv (lavt blendertall) 
enn å kjøpe flere "halvgode"


- MÅ du kjøpe nytt, eller kan du gå for et brukt? 
Sjekk ut foto.no sin markedsplass!


- Et hett tips er UANSETT en 50mm, 
les min anbefaling HER!




27 kommentarer:

Hilde - Feien og Fjong sa...

Tuusen takk for gode tips. Nå blei eg litt klokare. Du er blitt skikkelig god på få år forstår eg. Ha ein fin lørdag Stine :-)

Anna GL (Ekte heimelaga) sa...

Tusen takk for mange tips! Har hørt at objektivet ofte koster mer enn selve kameraet, og det ser jeg på prisene at det gjør. Men jeg ser jo hvilke muligheter man får også da! Bare å begynne å spare, skjønner jeg. ;)

Unknown sa...

Tusen takk for mange gode tips!
Jeg har alltid ønsket meg 50mm, men da de var utsolgt nøyet jeg meg med 60mm som også funker bra.
Ellers er det siste nå 10-20mm, har ikke fått prøvd det skikkelig ut enda, men det lover godt!
God lørdag! Klem

meaningmoon sa...

Tusen takk for flott innlegg!!! Kjempe bra informasjon :-))

Fru Andersen sa...

Veldig kjekt å lese, supert innlegg! Vet jo at jeg bare bør ove og øve med det jeg har, men har veldig lyst på mellomring og et objektiv som det er lettere å ta bilder med inne (få med mer). Har lest litt rundt, også ulike bloggeres anbefalinger men det er likevel litt vanskelig for meg å helt forstå ulikehetene ifht brennvidden. Og dette med slike objektiver som har 100mm eller mer, er det noe særlig? Tenker på å kunne ta portretter av de to minste som aldri liker å få kameraet opp i fjeset, men som jeg kanskje kunne fotografert på avstand?
Jeg får be om forklaring under fire øynde, hihi ;-)
Klemmer!

Fire Hjerter sa...

MAnge fine tips og flotte bilder. Jeg er også velidg glad i å ta bilder og har selv et Canon 550D. Fikk en 60mm, macro linse for noen år siden spm jeg er godt førnøud med.
Men et lite spørsmål: De lampene på siste bilde var utrolig fine - hvor har du fått tak i de?

Monika sa...

Takk for mange supre tips! Jeg trenger et nytt objektiv for syns at standard objektivet til Canon er så lite lyssterkt. Trenger noe som er lyssterkt når man ikke har tid eller tolmodighet til å fly rundt med stativ ;) Har et sigma 5mm, og vurderer å kjøpe sigma 17-70 mm f2.8. Setter det på ønskelista!

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Fru Andersen: Du kan få teste min 70-200mm så kan du se hvilken brennvidde du liker :)

Fire Hjerter: De er kjøpt hos Hübsch, men er dessverre ikke å få tak i i den fargen lenger :(

Pernille Ulrikke sa...

Jeg kunne tenkt meg et 70-200mm .. :-) Du deler så mange fine foto tips, thank you !

LifeSoulYoga sa...

Kjempe fine innlegg har du! Digger å lese om de og se bildene dine!

Jeg er på utskikk etter nytt kamerea og synes det er så vanskelig å velge!
Har sett litt på de "speilløse" kameraene, med tanke på at de er små.

Hva tenker du om de?

Ha en fin kveld!

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei Sweetdiabeteslife:
Har dessverre ikke noe erfaring med de, selv er jeg jo fan av speilreflekskameraer, men det er jo kun fordi det er dem jeg er vant til ;)

Tove `blogg verden sa...

Så supert å lese dine erfaringer!!
Lurer litt på den mellomringen....jeg har canon eos 60 d. har 50 mm og 18-135 mm....hvilken ring passer til..vet du? Denne f.eks? http://www.japanphoto.no/olympus-mellomring-ex-25
klem Tove

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei Tove`blogg verden:
Det som er med mellomringer er at de skrus rett på kameraet, og deretter objektivet utenpå, så da skal alle passe til alt :) Forskjellen på mellomringene er dybdene, slik at man oppnår ulik avstand med ulik dybde. Da jeg kjøpte min fikk jeg ikke noe spørsmål om hvilken dybde jeg ønsket, han bare hentet en mellomring. Men har fått høre av andre at det finnes pakker med mellomringer i tre forskjellige dybder.

Klem fra Stine

Frøken Loppe sa...

Oj, her var det masse flotte og gode tips, må studerast litt nærmare, trur eg... :o)
Legger meg til som følger her hos deg, kjempe fin blogg med masse flotte bilder!

klem ib

Fabrikken sa...

Nyttig info. Ønsker meg nemlig nytt kamera til jul. det jeg har er over 6 år gammelt - føler det er på høy tid :)

Ta gjerne turen innom meg og delta i GIVEAWAY - finfin premie ;)

Klem Lene

ingrid sa...

Heisann! Alltid moro å lese hva andre bruker av utstyr. Selv har jeg en 50mm 1.4 som jeg ELSKER! Og en vidvinkel jeg nesten aldri bruker :) Nå er det egentlig nytt kamerahus som står på ønskelista :) ps: Nyydelige skjønne unger du har!! :) ha en finfin dag!

Lina sa...

Så kjekt og lærerikt innlegg! Du tar dei vakraste bilete, Stine! :) og så er du så søt og god ♥ ser for meg deg ta med deg ein katt inn frå trappa, hihihi ;)

Anette Willemine sa...

TUSEN takk for flott innlegg! Du er så snill som deler med oss som ikke har denne kunnskapen. Jeg står fortsatt her og ønsker meg et nytt Canon, og jeg prøver å finne ut hvilken modell jeg bør velge. Det synes jeg er veldig vanskelig.

Fin kveld til deg!

Klem,
AW

Lotta sa...

Fantastiske bilder!!!!!!! Wow!!!!!

frkkvist sa...


Hei!
Flott innlegg!Men bruker du no form for blitz, reflektor eller annet når du tar bildene? Og redigerer du bildene?Var så fine fargenyanser. Hvilket program bruker du isåfall?Er ofte en eventuell etterbehandling jeg syns er vanskelig. Hvis man ikke har de rette lysforholdene idet bildet er tatt og ønsker å endre litt.
Mvh
Carina

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei Carina Bergkvist Salvesen!
Jeg bruker ikke blitz nei, kun naturlig lys. Jeg bruker refleksjonskjerm, men har ikke brukt det på noen av de bildene i dette innlegget.
Jeg redigerer bildene mine i Photoshop. Har en del innlegg om det, dersom du trykker på etiketten "Stine Tipser" så kommer du til dem :)

Takk for godord! Klem fra Stine

Unknown sa...

Kan bare drømme om å ta så klara bilder. Nydelig!!

*Mari*

smileull sa...

Veldig mange gode tips her! Er helt enig med deg i vurderingen av hvilken rekkefølge man bør ta ting i. :) Jeg er jo Nikonjente så jeg kjenner ikke akkurat de objektivene du snakker om, men konseptet er jo det samme. :)

Jeg kjøpte en Sigma 85mm 1.4 tidligere i høst, men den måtte på service med det samme fordi fokus jaget som besatt og det rett og slett ikke gikk an å ta bilder! Nå har jeg fått den tilbake og jeg ELSKER den! NYDELIG bokeh. :) Kjempefornøyd med investeringen!

Min Lykke sa...

Herlig, informativt og godt skrevet!!
Standarobjektivet mitt ble ødelagt i høst og istedet for å kjøpe et nytt tenker jeg heller å skaffe meg 24-70mm f/2,8.
Og man blir jo aldri ferdig innen foto vettu. Selv om man har det man trenger innen objektiv er det alltids noe annet foto-/studioutstyr som hadde vært kjekt, hihi:)
Klem klem

Julia Runge sa...

Hold fast hvor er du altså bare god til at tage billeder! Glæder mig til at genlæse indlægget en gang når jeg har lidt mere styr på det basale inden for foto! :D

Hege Morris sa...

Nydelige bilder!
ha en fin kveld
klem Hege x

Anonym sa...

You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be
really something that I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next
post, I�ll try to get the hang of it!

My page: http://moodle.iesjulioantonio.cat/user/view.php?id=26758&course=1

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: