søndag 16. desember 2012








Her om dagen leste jeg et 
flott tips om hvordan man kan
få juletrelysene til å se 
ut som stjerner!
Funnet HER.


Tipset er testet ut i ettermiddag, 
og her kommer det
en norsk versjon til dere, mine lesere:




- Sett kameraet på et stativ eller bruk et stødig underlag, slik at det ikke blir noen rystelser i kameraet.

- For å unngå rystelser i kameraet, 
må du bruke selvutløseren. Sett den på 2 sekunder eller bruk fjernkontroll, om du har.





- Trikset er å stille inn kameraet manuelt: 
Bruk ISO 100. 
Så høyt blendertall du får til. 
Selv har jeg brukt f/16 og f/22.
Med ISO 100 og høyt blendertall sier det seg selv at dette blir mørkt. 
Men her kommer grunnen til at du må bruke stativ: laaang lukkertid. 
Prøv deg fram med alt fra 5-30 sekunder.
Hvitbalansen stiller du etter forholdene i rommet og lysenes farge. 
Les mer om hvitbalanse i et eget innlegg HER.





Aller viktigst: prøv deg fram med ulike innstillinger, da finner du den som er perfekt for deg, ditt kamera, rommet du er i, lysene du har på treet osv. 

Lykke til!

Prøver du deg fram så kan du gjerne lage et innlegg og laste det opp her:





21 kommentarer:

Høytrykk sa...

Skal prøves!

Kikkis planet sa...

Så fint!! Her kommer ikke juletreet opp før lille julaften, men kanskje jeg må prøve da! Har du slukket alt lyset rundt? Så det er helt mørkt bortsett fra julelysene? Takk for fint tips!

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Kikkis planet: Nei, har ikke slukket noe lys rundt omkring, men det er en litt mørk krok treet står i, pluss at det er mørkt ute og tømmerveggen bak er mørk.

Gleder meg til å se dere prøve :)

Unknown sa...

Stilig!!! :) Jeg vil prøve.

Takk for tips,

Juleklem,
Vicky

Bling - our elf on the shelf sa...

Flotte bilder. her kommer ikke treet opp før lillejulaften, men tipper det kommer noen stemningsbilder på bloggen før jeg tar natt den 23. desember :) Flotte bilder du har tatt :)

(eddas) sa...

Kjempefint ble det:)
klemklem

Barkeblikk sa...

Helt nydelige bilder du har tatt. Takk for tips :-) Ha ei flott ny uke.

Hilde - Feien og Fjong sa...

Dette skal prøves ut. Takk for tips :-)

Anonym sa...

Utrolig nydelig:)
Flink du er:)
Ha en herlig uke
Klem Merete

MittLilleHjerte sa...

Takk for tips Stine:)
Skal prøves:)
Fin kveld!
Klem Janne

Frøken Loppe sa...

Så kult!
Blei jo kjempe lekkert!! :0)
Skikkelig bling, bling er flott no til jul ;0)

Klem

Elisabeth sa...

SÅ utrolig fin effekt det ble på lysene!
Elsker fototipsene dine vennen : )

..det skjeve cedertreet vårt har liksom ikke plass til
lys, men jeg savner det litt ; ) Større tre neste år kanskje?!
Ha en nydelig mandag,
klem Elisabeth

STYLIZIMO sa...

Tusen takk for tips! Jeg syntes det er så vanskelig å få bra bilder av juletre, så dette kom godt med. Har allerede testet litt nå før lyset kom.. Skal teste mer i kveld!

Herlig med litt fototips for mørket, for det er jeg helt håpløs på :)

Juleklem fra
Nina

Eline sa...

Å, for noen nydelige bilder!! Dette skal jeg prøve. Supert med alle disse tipsene.
Ha en flott dag. Stor klem

Dynamisk Salong sa...

Wow, spenende! Artig med oppskrift på noe annet enn tørre småkaker om dagen, hehe. Dette må definitivt testes ut! :-) God adventstid til deg!

Fru Andersen sa...

Smart! Dette skal jeg prøve meg på, kjempefine bilder!
Men har du tatt bildene på kveldstid eller i dagslys? Er jo uansett ikke mye lys på dagtid heller da, men lurer bare på når jeg skal sette inn støtet. Når Leo sover på dagtid eller etter de små er lagt på kveldstid, hihi ;-)

Fru Andersen sa...

Nå så jeg foresten at du hadde svart på lignende spørsmål over her ;-)

Min Lykke sa...

Knallfine bilder!! Gjør seg med slike stjerner.
Klem klem

Livets små øyeblikk sa...

Har visst gått glipp av innlegget og så det først da jeg fant deg på IG:)

Herlige bilder, og tusen takk for fremgangsmåten:) Har ikke fått opp juletreet enda men prøvde meg på adventstaken. Skal prøve igjen til helgen når treet er oppe og lysene er på:) Linker til innlegget i utfordringen din jeg:)

Ha en fin kveld
klem:)

Unknown sa...

Hei Stine. Så generøst av deg og dele link til et supert fototips og tillegg har du oversatt til norsk. Dette skal testes når datter og barnebarn har pyntet juletreet på hytta på fjellet lille julaften. Veldig huggeig å ha blitt litt "kjent" med deg på Christinas FB side som vi begge er en del av. Du er utrolig dyktig og det er en inspirerende blogg du har. Superflott. Ønsker deg en god jul sammen med dine og et riktig godt nytt fotoår. (Håper ikke det blir for vemodig - man får kjenne på de gode minnene.)mange hilsner fra Wenche Myhre

Hakunamatatablogg sa...

Fin blogg! Takk for fototips :) Alltid kjekt med litt inspirasjon på den froten! God jul!

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: