lørdag 8. september 2012



For et par dager siden fikk jeg en veldig koselig mail med massevis av godord og et fotoredigeringsspørsmål.

Spørsmålet var hvordan man kan få til at bare detaljer av et bilde er
i farger, mens resten er svart/hvitt.

Her kommer en oppskrift på hvordan
det kan gjøres i Photoshop
(det finnes sikkert utallige metoder):



- Velg et egnet bilde.
- Rediger bildet slik du pleier,
i farger, og så må du lagre det.
(Jeg lagrer alltid bildene mine med EDT 
(som betyr edited) bak, sånn at originalen bevares.)





- Rediger bildet til svart hvitt,
og deretter lagre det med nytt navn
(f.eks. "Bilde0175 BW" 
(hvor BW indikerer black/white))





- Så må du ha begge de to versjonene åpnet i Photoshop på èn gang, både farge og svart/hvitt.


- Dra svart/hvitt-bildet over på fargebildet. Lagene dine vil se slik ut.
Bakgrunnslaget er farget, mens det som ligger over er svart/hvitt.





- Nå skal du legge på en "vector mask",
ved å likke på knappen markert med rød sirkel i bildet her:




- Da ser du at svart/hvitt laget får en hvit firkant ved siden av seg.


- Nå skal vi "male" fram fargene i laget under. Og "vector mask" hjelper oss med dette.


- Det eneste vi trenger å gjøre er å velge en pensel (brush tool) som er myk og helt svart.


- Zoom deg inn på detaljene som skal få farge og mal med den svarte penselen. Da vil fargen komme igjennom fordi man fjerner deler av topplaget:




- Da er det bare å male i vei!

- Maler du feil er det bare 
å skifte til hvit pensel og 
svart/hvitt laget blir malt fram igjen 
(siden det har en hvit vector mask over seg).




Det ferdige resultatet.




Håper dette var til god hjelp :)

Riktig god lørdag til dere alle!




10 kommentarer:

Signe sa...

Alltid gode tips fra deg på lørdager!
I like ♥

Rosehagen sa...

Hei på deg;))
Tusen takk for et kjempetips;)
Dette skal jeg prøve når jeg får tid i kveld!!

Ønsker deg en super lørdag;))

Klem fra Ann-M.

MittLilleHjerte sa...

Så utrolig kullt!
Takk for at du deler og dette har jeg såå lyst til å prøve å få til:)
God helg til deg!

Janne

Anonym sa...

Kjempetips! Takk! :)

Anonym sa...

Tusen takk for supert tips,ser eg lærer stadig for det er masse bra ein kan få til bare ein veit det:)
Ønsker deg ein flott lørdag!
Klem fra Lillian

Anonym sa...

Supert!! Tusen tusen takk for svar på mailen min, kjempe bra m bilder og forklaring! Gleder meg til å teste det ut!
Ha en fin søndag!
<3 Marthe

Therese sa...

Ah, er det SÅNN du gjør det? Genialt, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før *lol* Takk for et kjempegodt tips Stine og fortsatt fin søndagskveld til deg :)

Anonym sa...

Tusen takk for ord du la igjen på bloggen min:) for ein herlig blogg du har, med mange fine tips- her kjem eg igjen på besøk:)

Camilla

Min Lykke sa...

Knall oppskrift - tusen tusen takk!!
Ha en flott kveld vennen
Klem fra Kristin

Unknown sa...

Åhh, tusen TAKK for tips! :)

Og takk for titten i bloggen din, jeg kommer garantert tilbake!

God kveld ønskes :)

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: